Aanbod
Beeldende kunst

Papier scheppen

Aanbieder:  Marja Ouwerling
De kinderen maken zelf papierpulp van oud papier en gaan daar mooi nieuw papier van scheppen. Dit kan op verschillende manieren met reliëf, met kleur en met ingelegde gedroogde bloemen, er kunnen woorden op geschreven, getekend etc. Uiteindelijk worden de papieren samengevoegd tot een hangend kunstwerk. De  cursus wordt  afgesloten met een expositie.

Discipline:      beeldende kunst
Doelgroep:    groep 4-5 en groep 5-8
Ruimte:            Lokaal met wasbak en  tafels
Nodig:              Als de les is afgelopen zou het fijn zijn als er een ruimte is waar de geschepte papieren                                               ongestoord aan een drooglijn kunnen drogen.

Max. aantal leerlingen per les:  10 leerlingen
Dagen beschikbaar:  blok 1 en blok 4 , maandag t/m donderdag
Website aanbieder: www.marja-schilderijen.nl

Striptekenen

Aanbieder:  RDR reclame & illustraties

Kinderen gaan aan de slag met hun fantasie. Ze mogen zelf een verhaal bedenken waarna zij al hun eigen ideeën gaan verwerken in de vorm van een strip.

Discipline:      tekenen
Doelgroep:    groep 3-8  (wel onderverdelen zodat leeftijdsverschil niet te groot is)
Ruimte:            lokaal met  tafels waar kinderen aan kunnen tekenen
Nodig:              smartboard

Max. aantal leerlingen per les:  12 leerlingen
Dagen beschikbaar:  maandag t/m woensdag
website aanbieder: www.rdrreclame.nl en www.bendewestlansebij.nl

Indruk Tekening

Aanbieder:  Mooihout (voorheen Beeldenbries)
Welke verschillende teken technieken zijn er en hoe begin je daar mee? Gewoon doen is meestal de meest actieve manier, maar hoe doe je dat dan? Hoe werken die mooie materialen? De leerlingen gaan aan de slag met verschillende teken technieken en de materialen die daar bij horen en het doel is om verschillende technieken te ervaren door het zelf te doen.

Aan het einde heeft ieder kind een `indruk` van verschillende teken materialen en maken we een expositie met het gemaakte werk.

Discipline:    technieken
Doelgroep:   groep 4-8
Nodig:             stroom en schorten

Max. aantal leerlingen per les: 9 leerlingen
Dagen beschikbaar: dinsdag en donderdag (andere dagen i.o.)

In-Druk

Aanbieder:  Mooihout
Hoe komt er een afbeelding op jouw T-shirt of hoe maak je reclame op een raam? Hoe maak je een stempel en hoe kun je daar dan mee drukken? Er zijn een hele hoop verschillende druktechnieken en een paar daar van gaan we bekijken en vooral zelf doen tijdens  de cursus “In-druk”. Aan het einde van de cursus weet jij welke techniek jij het leukste vindt en maken we een kleine expositie.

Discipline:     druk  technieken
Doelgroep:    groep 1-8 (wel onderverdelen zodat leeftijdsverschil niet te groot is)
Ruimte:            ruimte met voldoende tafels
Nodig:               stroom en schorten

Max. aantal leerlingen per les: 9 leerlingen
Dagen beschikbaar: dinsdag en donderdag (andere dagen i.o.)

Zeefdruk

Aanbieder:  Mooihout
Tijdens deze cursus gaan we aan de slag met een eeuwen oude ambacht, zeefdruk. De meeste mensen kennen het al zonder dat ze weten dat het zo werkt. Het word namelijk gebruikt op o.a. sport-shirts, tassen, posters maar bijv.  ook op hout of karton. In deze cursus leren de leerlingen hoe dat werkt en werken ze aan een eigen ontwerp. En of deze op een T-shirt word gedrukt of toch op papier is aan hen.  Aan het einde is er een exposite met de gemaakte werken en kan iedereen iets in elkaars gastenboek schrijven

Discipline:     zeefdruk
Doelgroep:   groep 5 t/m 8
Nodig:             stroom en schorten

Max. aantal leerlingen per les: 9 leerlingen
Dagen beschikbaar:  dinsdag en donderdag (andere dagen i.o.)
Website aanbieder:  www.mooihout.com

Let op: Deze cursus kan alleen worden gekozen als het twee uur achter elkaar is.

Puur spelen (n.a.v. een verhaaltje)

Aanbieder:  Mooihout
Met een kleine groep wordt er gewerkt met rest materialen die er voor handen zijn.  Er wordt voorgelezen en n.a.v. het verhaal wordt er gemaakt.
De kinderen mogen zelf ontdekken en zelf doen. Door de meegebrachte materialen en begeleiding die Inge hierin geeft, krijgen de kinderen de ruimte en veiligheid om zelf met de materialen aan de slag te gaan om ze zelf te ontdekken en zich te laten verrassen door het proces.

In onze wereld leren we al jong over goed en fout. Inge leert vertrouwen in het creatieve vermogen waardoor je geen oordeel hoeft te hebben, er is geen goed of fout. We gaan zelf maken, voelen, proberen, onderzoeken, ervaren, fantaseren, vragen, nadenken, begrijpen, doen.

Discipline:    beeldende kunst
Doelgroep:   groep 1-2
Nodig:             stroom en schorten

Max. aantal leerlingen per les: 6 leerlingen
Dagen beschikbaar:  dinsdag en donderdag (andere dagen i.o.)